1107 versluisgroep bewonerszaken showroomtraject aannemer
Versluis_bewonerszaken_showroomtraject_aannemer
1099 versluisgroep bewonerszaken opnames woningcorporatie
Versluis_bewonerszaken_opnames_woningcorporatie
1106 versluisgroep bewonerszaken bewonersbegeleiding aannemer 2
Versluis_bewonerszaken_bewonersbegeleiding_aannemer_2
1108 versluisgroep bewonerszaken uitvoer planning aannemer
Versluis_bewonerszaken_uitvoer_planning_aannemer
1109 versluisgroep bewonerszaken dakrenovatie aannemer 1
Versluis_bewonerszaken_dakrenovatie_aannemer_1
1110 versluisgroep bewonerszaken huisbezoek aannemer 1
Versluis_bewonerszaken_huisbezoek_aannemer_1
1111 versluisgroep bewonerszaken showroomtraject aannemer 2
Versluis_bewonerszaken_showroomtraject_aannemer_2
1112 versluisgroep bewonerszaken sleuteloverdracht woningcorporatie
Versluis_bewonerszaken_sleuteloverdracht_woningcorporatie
1113 versluisgroep bewonerszaken bewonersbegeleiding woningcorporatie
Versluis_bewonerszaken_bewonersbegeleiding_woningcorporatie
1135 versluisgroep bewonerszaken uitvoer aannemer 5.jpg?1724164736&focus=48.61 37
Versluis_bewonerszaken_uitvoer_aannemer_5

Wat we doen

Door verschillende marktpartijen worden wij gevraagd als bewonersbegeleiders: aannemers, woningcorporaties, installateurs, vve's en investeerders. Zij schakelen ons in voor bewonersbegeleiding bij diverse projecten, o.a. renovatie en verduurzamingsprojecten. 

Bewonersbegeleiding

Onze bewonersbegeleiders zijn het eerste aanspreekpunt voor zowel de bewoners als voor onze opdrachtgevers. We zorgen voor een soepel verloop van elk project. Of het nu gaat om renovatie, verduurzaming of sociale huisvesting.

Een vliegende start
Bij de start maken we kennis met de projectleider en stemmen af waar de accenten en aandachtspunten liggen qua communicatie. Wij leggen het eerste contact met bewoners en werken vanaf dag één aan het opbouwen van vertrouwen. Het uitvoeren van een draagvlakmeting vormt vaak de aftrap van een project. Gedurende het traject filteren wij vragen, stellen brieven op en maken bewonersboekjes.

Zorgen voor rust
Niet onbelangrijk: we zijn goed bereikbaar. Wij vormen tijdens het hele traject de menselijke schakel tussen bewoners, aannemers en woningcorporatie. Zo kunnen onze opdrachtgevers zich richten op waar ze goed in zijn: de uitvoering en wordt de woningcorporatie ontzorgd. Dat geeft rust.

 

Onze opdrachtgevers

Onze opdrachtgevers zijn aannemers, woningcorporaties, installateurs, vve's en investeerders. Zij schakelen ons in voor bewonersbegeleiding bij zowel grote als kleine projecten, zoals verduurzaming van appartementencomplexen.

Volledige ontzorging in bewonerscommunicatie is ons doel en onze tweede natuur. We doen dit simpelweg graag. Onze benadering is altijd persoonlijk en betrokken. Zo zijn we marktleider geworden in bewonersbegeleiding. Ook voor (communicatie)advies bij aanbestedingen of pitches voor bijvoorbeeld woningcorporaties staan onze mensen klaar.

1114 versluisgroep bewonerszaken bewonersbegeleiding planning.jpg?1724150945&focus=49.75 29
Versluis_bewonerszaken_bewonersbegeleiding_planning

Sociaal projectleider

Voorafgaand aan een nieuwbouw-, renovatie- of verduurzamingsproject onderzoekt onze sociaal projectleider wie de bewonersdoelgroep is en hoe we deze doelgroep het beste kunnen informeren. We stellen eerst een plan van aanpak op en een communicatieplan om dit vervolgens te bespreken en af te stemmen met onze opdrachtgever. Indien gewenst maken wij ook een behoeftepeiling. Alles om ervoor te zorgen dat het project doorgang vindt en op tijd kan starten.

Regie over het sociale aspect
Tijdens omvangrijke projecten kan onze sociaal projectleider worden aangesteld om de directe aansturing van meerdere bewonersbegeleiders op zich te nemen. De sociaal projectleider voert regie over het sociale aspect van deze projecten. We ondersteunen en begeleiden de bewoners (vaak huurders) voorafgaand, tijdens en na afloop van het project.

Verbindende rol
Een sociaal projectleider levert input vanuit het perspectief van de bewoners voor een succesvolle en gezamenlijke afronding. We werken regelmatig samen met gemeente, aannemers, sociale hulpverlenings­instanties en we nemen graag een verbindende rol op ons. Zo kunnen de aannemer en de woningcorporatie zich focussen op de uitvoering van het project.

Draagvlak en bewonersparticipatie

Voor de meeste projecten is vooraf toestemming van bewoners nodig om te mogen starten. Dit gebeurt via een draagvlakmeting. Voor de voortgang van een project is het cruciaal dat bewoners de verduurzaming of renovatie als iets positiefs zien en instemmen met de geplande werkzaamheden.

Persoonlijke kennismaking
Een goed communicatieplan op papier is één, maar de uitvoering ervan in de praktijk is doorslaggevend voor het succes. Hoe creëren onze bewonersbegeleiders draagvlak? Dat begint met de eerste kennismaking. Waar mogelijk gaan we persoonlijk langs bij bewoners (warme opname). Zijn bewoners niet thuis, dan ontvangen ze een door ons opgestelde, toegankelijke brief in de bus.

Luisteren naar bewoners
Tijdens het verbouwingstraject stroomlijnen we de communicatie en bieden we -waar nodig- een luisterend oor. Kritische geluiden weten wij op juiste waarde te schatten en daar waar mogelijk om te buigen naar een constructieve bijdrage. Indien gewenst organiseren en begeleiden we ook klankbordsessies, bewonersavonden of inloopmomenten. Zo maken we op een positieve manier gebruik van de input van bewoners.

Warme opnames

Met 'warme opname' bedoelen we een eerste en persoonlijke kennismaking tussen een bewoner en onze bewonersbegeleider die namens de aannemer of woningbouwcorporatie komt. Wij hanteren een mensgerichte aanpak waarbij we tijd en ruimte maken om in gesprek te gaan met bewoners. Warme opnames zijn een manier om draagvlak voor een project te vergroten.

Tijdens de eerste, persoonlijke kennismaking nemen de bewoners­begeleiders de geplande werkzaamheden door met de bewoners. Ze benadrukken de verbeterde woonbeleving die de bewoners na afloop van de verbouwing ervaren. Ook staan ze open voor vragen of eventuele zorgen. Vragen die de bewonersbegeleiders niet direct kunnen beantwoorden spelen ze gefilterd en gebundeld door naar de uitvoerder, de projectleider of de woningcorporatie.



Technische opnames

Aannemers willen, voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaan, meestal in elke woning nagaan of er bijzonderheden zijn. Oftewel, de technische opname doen.

Binnen Versluis hebben we meerdere collega's met een bouwkundige achtergrond die deze opname kunnen doen. Soms is het technische gedeelte specialistischer en is het wenselijk of noodzakelijk dat de uitvoerder aansluit. In beide gevallen zijn onze bewonersbegeleiders aanwezig om de bewonerscommunicatie op zich te nemen.


Sloop-nieuwbouw

Woningcorporaties nemen soms het besluit voor 'herstructurering'. Huurders worden in dat geval geïnformeerd over de sloop van hun woning. Uiteraard zijn hier vanuit sociale huisvesting regels aan verbonden en is het aan de woningcorporatie om aan te geven op welke grond zij overgaan tot sloop.

Persoonlijk huisvestingadvies
Wij hebben veel ervaring met dergelijke projecten. Onze bewonersbegeleiders kunnen worden ingezet voor huisvestingsadvies en -begeleiding. Wij voeren het gesprek met de huurders, vergelijkbaar met een sociale opname. Onze mensen gaan persoonlijk langs om antwoord te krijgen op vragen als:
• Wie zijn de bewoners?
• Kunnen ze zelf op zoek naar een andere (huur)woning?
• Zijn er bijzondere omstandigheden?

Begeleiding van A tot Z
Daarnaast organiseren we informatie­bijeenkomsten en regelen we desgewenst het leegstands­beheer, de verhuisservice en het proces van verhuiskosten­ vergoedingen. Ook begeleiden we huurders bij bezichtigingen van een tijdelijke woning. Van A tot Z wordt alles goed geregeld.

Follow-app

We zijn continu op zoek naar mogelijkheden om onze bewonerscommunicatie nog beter in te richten. Zowel voor onze opdrachtgevers als voor de bewoners. Zo ontwikkelden we voor bewonerscommunicatie de Follow-app, een beveiligde online tool van Versluis. 

Tijdens de warme opname noteren onze bewonersbegeleiders in deze app hun acties en eventuele bijzonderheden. Als opdrachtgever vind je alle informatie op woningniveau bij elkaar: de status en voortgang van onze communicatie­werkzaamheden, contactgegevens van bewoners, hun vragen en eventuele klachten. Je kijkt als projectleider of uitvoerder heel eenvoudig mee met de werkzaamheden en zo houd je regie en controle.